15 Απριλίου 2020

Ανεμοπορία



           Η ανεμοπορία είναι εναέριο άθλημα και αφορά πτήση με ανεμοπλάνο ή ανεμόπτερο, δηλαδή με αεροσκάφος χωρίς κινητήρα. Η ανεμοπορία αποτελεί άθλημα περιπέτειας που προσφέρει στον άνθρωπο την πρωτόγνωρη αίσθηση πετάγματος σαν πουλί. Η τέχνη της ανεμοπορίας βασίζεται στην εκμετάλλευση ανοδικών ρευμάτων της ατμόσφαιρας που ωθούν το ειδικό ελαφρύ ανεμόπτερο στην πτήση. Σήμερα διεξάγονται τριών ειδών αγώνες: α) αποστάσεως, β) χιλιόμετρα πτήσης όλη τη χρονιά και γ) ακροβατικών ελιγμών.
Οι Άγγλοι την ονομάζουν αερολίσθηση (Gliding) και οι Αμερικάνοι την παρομοιάζουν σαν την ήρεμη πτήση των γλάρων που κερδίζουν ύψος χωρίς να κουνάνε τα φτερά τους (Soaring). Αυτός που χειρίζεται ανεμόπτερο αποκαλείται ανεμοπόρος ή ολισθητής.
              Το ανεμοπλάνο ή ανεμόπτερο σύμφωνα με τον ορισμό του αθλητικού κώδικα της F.A.I, πρόκειται για     «αεροδυναμικό αεροσκάφος σταθερής πτέρυγας εξοπλισμένο με μέσο πρόωσης (MoP), ικανό να διατηρεί σταθερή πτήση και χωρίς ώθηση από τα μέσα πρόωσης, δηλαδή μπορεί να πετάξει με ή χωρίς ισχύ κινητήρα.»
              Η πρώτη απόπειρα πετάγματος[1] πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη, το 900 μ.Χ., από έναν τσομπάνο, ονόματι Φωκά, που έβοσκε τα πρόβατα του στο δάσος του Seyh su.
Ο Φωκάς, υπήρξε ανήσυχο πνεύμα και προσπαθούσε με έναν μηχανισμό που είχε φτιάξει να πετάξει ψηλά πάνω από το φρούριο της ακρόπολης. Η φήμη του εξαπλωνόταν και οι ιστορίες που κυκλοφορούσαν από στόμα σε στόμα ξεσήκωναν τον κόσμο, αναγνωρίζοντας το επίτευγμα του. Αυτό έκανε την Εκκλησία να ανησυχεί για τις τεχνικές του, φτάνοντας να τον κατηγορήσει μέχρι και για μάγο. Ο ίδιος είχε τραγικό και άδοξο τέλος όταν, μετά από μια πτήση που δεν πήγε καλά, έπεσε μπροστά από την μονή της Οσίας Ξένης και σκοτώθηκε. Τότε οι ιερείς μίλησαν για θεία τιμωρία και έριξαν τον ιπτάμενο μηχανισμό του στην πυρά ως παραδειγματισμό στους Θεσσαλονικείς πολίτες.
              Στις αρχές του 20ου αιώνα, στην διάρκεια του καθεστώτος της 4ης Αυγούστου (1936-1941), ο Πρωθυπουργός Ιωάννης Μεταξάς, μέσα από την λειτουργία της Εθνικής Οργάνωσης Νεολαίας[2]-Ε.Ο.Ν, ενίσχυσε τον αεραθλητισμό και κυρίως την Ανεμοπορία η οποία εξελίχθηκε ραγδαία σε εθνικό επίπεδο. Χαρακτηριστικό ήταν ότι η επιλογή για να συμμετάσχει κάποιος ως εθελοντής στα προγράμματα Ανεμοπορίας της Ε.Ο.Ν, βασιζόταν σε αυστηρά κριτήρια. Τα κριτήρια ήταν σύμφωνα με τα γερμανικά πρότυπα, δεδομένου ότι οι εκπαιδευόμενοι επρόκειτο να αποτελέσουν τα μελλοντικά στελέχη της ελληνικής αεροπορίας. Οι εκπαιδεύσεις των ανεμοπόρων πραγματοποιούντο στο Βελεστίνο του Βόλου, όπου εκεί λειτουργούσε το «Πανελλήνιον Στρατόπεδον Εκπαιδεύσεως εις την Αεροπορίαν». Πρώτοι εκπαιδευτές ήταν οι: Γεώργιος Πέσκε, Ερρίκος Βασενχόρεν και Ιωάννης Αδοσιάδης, ενώ μεταξύ των εκπαιδευόμενων ο Μανώλης Γλέζος[3] και η Νίκη Περακάκη.
          Το πρώτο μονοθέσιο εκπαιδευτικό ανεμόπτερο, τύπου Zoegling, κατασκευάστηκε στο τέλος του 1933 στην Σχολή Τεχνιτών Αεροπορίας, από τον μηχανικό Νικόλαο Κοσκόρο, ο οποίος θεωρείται ο «πρωτοπόρος[4] της ελληνικής ανεμοπορίας». Ο ίδιος, το 1935, δημιούργησε ομάδα ερασιτεχνών ανεμοπόρων που αξιοποίησαν αυτό το ανεμόπτερο, με πτήσεις οι οποίες διεξάγονταν κυρίως τις Κυριακές στην περιοχή της Βούλας και είχαν διάρκεια δέκα (10) δευτερολέπτων. Όπως αναφέρει ο Κ. Πικρός στη μελέτη[5] του, ένα περιστατικό το οποίο καταγράφηκε στο περιοδικό της εποχής "Αεροπλοΐα", ήταν όταν κάποιος αεροπόρος πρότεινε στον Ν. Κοσκόρο, να ανταλλάξουν μία πτήση ανεμοπτέρου με μία πτήση αεροπλάνου στο Τατόι, δέχθηκε την πρόταση με την παρατήρηση ότι η ανταλλαγή δεν τον ευνοεί διότι: "αεροπλάνα υπάρχουν πολλά, αλλά ανεμόπτερο μόνο ένα".
              Το αεράθλημα της ανεμοπορίας στηρίχθηκε από τον Δημήτρη Καμπέρο, ο οποίος μέσω της Επιτροπής Ανεμοπορίας της Βασιλικής Αερολέσχης, που ήταν πρόεδρος ενίσχυε οικονομικά κάθε ανεμοπορική προσπάθεια της Αερολέσχης Ελλάδος.
              Το 1935 λειτουργεί ο Αθηναϊκός Όμιλος Ανεμοπορίας υπό την αιγίδα της Αερολέσχης Ελλάδος, ενώ διεξάγονται οι πρώτοι πανελλήνιοι αγώνες ανεμοπορίας για άντρες και γυναίκες.
              Το 1936 ιδρύεται ο «Ανεμοπορικός Όμιλος Σπουδαστών Πολυτεχνείου[6]» με αρχηγό τον Γ. Παγκάκη.
              Το 1937 ιδρύονται, το «Ανεμοπορικό Σωματείο της Εθνικής Τραπέζης» στην Αθήνα και η «Σχολή Ανεμοπορίας» στην Θεσσαλονίκη και η Β.ΑΛ.Ε. προσφέρει δύο ανεμόπτερα για να αρχίσουν οι πτήσεις. Το 1937 έγιναν ενέργειες για την απόκτηση και κατασκευή ανεμοπτέρων Zoegling, σε συνεργασία με το συνεργείο του Πολυτεχνείου και του σμηναγού Παναγιώτη (Πότη) Ματζουράνη με το ψευδώνυμο «Ακρίδα», όνομα που είχε και το αεροπλάνο του που χρησιμοποιούσε το ανεμοπορικό σωματείο της Εθνικής Τραπέζης.
              Τους πρώτους μήνες του 1938, ο Γ. Παγκάκης πρωταγωνίστησε στην δημιουργία της Ανεμολέσχης Αθηνών, με αρχικό πυρήνα την ομάδα του Πολυτεχνείου και την ανεμοπορική ομάδα Σκύρου του Γεωργίου Πέσκε. Το 1938 είναι έτοιμα και τα τέσσερα Zoegling από το Κ.Ε.Α (Εικόνα 3), τα οποία διανέμονται στην Ανεμοπορική Ομάδα Παλαιού Φαλήρου-Faliron Aeroclub, στην ομάδα της Γυμναστικής Ακαδημίας, στην Αερολέσχη Θεσσαλονίκης και τελευταίο το ανεμόπτερο "Διάβολος" το οποίο παραδίδεται το 1939 στην νεολαία της  Εθνικής Οργάνωσης Νεολαίας-Ε.Ο.Ν.
              Αυτή η επιτυχημένη κινητικότητα γύρω από την ανεμοπορία επισφραγίστηκε τον Αύγουστο του 1940 και καταγράφηκε στην μεγαλύτερη συγκέντρωση ανεμοπτέρων στην ανεμοπορική κατασκήνωση του Βελεστίνου, η οποία συγκέντρωσε σαράντα (40) ανεμόπτερα.
            Μετά τον Β΄ Π. Π, ακολούθησε υποτονικότητα και πτώση στα θέματα ανεμοπορίας για αρκετά χρόνια. Τότε ήταν όπου ο Γιώργος Πέσκε μαζί με τον Αλέξανδρο Αυδή προσπάθησαν να εντάξουν την ανεμοπορία στο Σώμα Ελλήνων Προσκόπων[7] και ως τρόπο ζωής των ελληνοπαίδων, τον αεροπροσκοπισμό. Το 1945 λειτούργησε η πρώτη ομάδα Αεροπροσκόπων, ωστόσο, μετά από διαφωνία με την διοίκηση των προσκόπων σχετικά με τις ανεμοπορικές δραστηριότητες, αποχώρησαν και προσπάθησαν να ιδρύσουν το Σώμα Ελλήνων Ανεμοπόρων. Οι αεροπρόσκοποι μέχρι σήμερα λειτούργησαν περισσότερα από πενήντα (50) Αεροπροσκοπικά Συστήματα στα εργαστήρια τους, έχοντας την αμέριστη βοήθεια της Πολεμικής Αεροπορίας και της ΕΛ.Α.Ο. Σήμερα γίνονται τακτικές επισκέψεις των αεροπροσκόπων για ξενάγηση στις εγκαταστάσεις της αεροπορικής βάσης της Δεκέλειας και των αερολεσχών που φιλοξενεί.
              Στην δεκαετία του '50 η ανεμοπορική ιστορία καταγράφει ότι κατασκευάστηκαν τα τελευταία ανεμόπτερα SG-38 αρχικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, από το Κ.Ε.Α. και το 1953 τα οποία παρεδόθησαν στην Β.ΑΛΕ, αλλά δεν πέταξαν ποτέ. Η μόνη ανεμοπορική δραστηριότητα που υπήρξε ήταν στο Αεραθλητικό Κέντρο Τρίπολης, που λειτουργούσε από την ΒΑ.ΛΕ ως κατασκήνωση κάθε καλοκαίρι. Το έργο που είχε επιτευχθεί από το 1956 έως το 1960 στην Τρίπολη ήταν αξιοσημείωτο. Με την πλήρη οικονομική και τεχνική υποστήριξη της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας - Ε.Β.Α, εκπαιδεύτηκαν διακόσιοι πενήντα εννέα (259) ανεμοπόροι και διεξήχθησαν 13.691 πτήσεις, συνολικής διάρκειας 1.218 ωρών.
              Το 1960 και ενώ η ανεμοπορία έχει εξαπλωθεί η Ε.Β.Α αποφασίζει να διαλύσει το Ανεμοπορικό Κέντρο Τριπόλεως, αναφερόμενοι σε υπερβολικές δαπάνες από την ΒΑΛΕ για μη ανεμοπορικούς σκοπούς. Ωστόσο ο αληθινός λόγος πιθανόν να ήταν το ατύχημα[8] του έφορου αεροπροσκόπων Γ. Μπούσουλα, που είχε προηγηθεί το 1959 και οδήγησε την Υ.Π.Α. να καθυστερεί την έκδοση αδειών για ανεμοπορικές πτήσεις. Για την ίδια αιτία διακόπηκε η χρηματοδότηση της ανεμοπορίας και ο αεραθλητισμός περιπίπτει σε ένδεια. Στην συνέχεια και στο πνεύμα μιας υποτιθέμενης κάθαρσης, το 1963 κατακαίονται[9] και όλα τα ιστορικά ανεμόπτερα που υπήρχαν στο υπόστεγο του Κέντρου Τριπόλεως.
Ο Αλεξ. Αυδής που υπηρετούσε στο Ανεμοπορικό Κέντρο Τριπόλεως ως αποσπασμένος μηχανικός από το Κ.Ε.Α. αναφέρεται σε «δολοφονία 8 αεροσκαφών[10]» μεταξύ των οποίων ήταν το «Γλαράκι» (SX-101 κατασκευής 1938), το «Μπέμπυ» (1938), ο Γλάρος (1950), ο «Καμπέρος» (το μονοανεμόπτερο ιδιοκτησίας του ίδιου), ενός «Sablier» (ιδιοκτησίας αδελφών Κυπριώτη), του White (ιδιοκτησίας Παναγιώτου) και δύο ανεμόπτερων SG-38 (κατασκευής 1954). Έκτοτε η ανεμοπορική δραστηριότητα έδρευε αποκλειστικά στο Τατόι και ήταν σχεδόν ανύπαρκτη.
                 Το 1973 με πρωτοβουλία δώδεκα ανεμοπόρων να κάνουν έστω «ένα ανεμόπτερο να πετάξει», το τμήμα της ανεμοπορίας ανεξαρτητοποιείται από την Αερολέσχη Αθηνών. Ιδρύουν την Ανεμολέσχη Αθηνών-ΑΝΛ.Α, ως μη κερδοσκοπικό Αεραθλητικό Σωματείο και παρέχει εντατική ποιοτική εκπαίδευση καθώς γίνεται[11] «πυρήνας αρίστων χειριστικώς ερασιτεχνών ανεμοπόρων». Ταυτόχρονα διαδίδεται η φήμη[12] ότι «ο ανεμοπορικός κύκλος είναι επίλεκτος», με αποτέλεσμα την σημαντική προσέλευση μαθητών, στελεχών και φίλων που ξεπερνούν τα  2.500 μέλη. Βάση της Ανεμολέσχης είναι το στρατιωτικό αεροδρόμιο του Τατοΐου, ενώ το αεραθλητικό της τμήμα δραστηριοποιείται και στο αεροδρόμιο Κωπαΐδας.
Σήμερα η Ανεμολέσχη Αθηνών, έχει εγγεγραμμένα 250 ενεργά μέλη τα οποία «εκπαιδεύουν, ρυμουλκούν, συντηρούν όλο το υλικό, καθαρίζουν τα υπόστεγα κλπ. αφιλοκερδώς (http://anla.gr/)
              Ήδη από το 1950 είχε ιδρυθεί ο Όμιλος Αεραθλητών Έδεσσας και το 1973 δημιουργείται η Αερολέσχη Έδεσσας[13] με καταστατικό σκοπό την διάδοση του αεραθλητισμού. Το 1976 ξεκινάει την εκπαίδευση ανεμοπόρων, οι οποίοι στελεχώνουν τις Εθνικές αντιπροσωπείες σε Βαλκανικά, Ευρωπαϊκά και Παγκόσμια πρωταθλήματα πυραυλομοντελισμού, κατακτώντας αρκετές διακρίσεις. Μοναδική για την εποχή η γυναικεία συμμετοχή σε Παγκόσμιο πρωτάθλημα της Αννούκα Κουκοράβα[14].
              Το 1978 η Εθνική Αερολέσχη - Ε.ΑΛ.Ε, στο πλαίσιο εξάπλωσης της ανεμοπορίας στην Ελλάδα, επιχορήγησε την λειτουργία της πρώτης Σχολής Στελεχών Ανεμοπορίας στην Έδεσσα. Την δεκαετία του ΄80 η ανεμοπορική δραστηριότης εμφανίζει έξαρση, που οφείλεται στην ταυτόχρονη δράση τόσο στην Αθήνα όσο και στην Έδεσσα. Ακολούθησαν οι σχολές Αγρινίου, Ιωαννίνων, Πάτρας και Κομοτηνής.
              Μια πτήση με ανεμόπτερο διαρκούσε κάποτε, μερικά δευτερόλεπτα και είχε μεγάλο βαθμό επικινδυνότητας. Σήμερα ένας εκπαιδευμένος ανεμοπτεριστής μπορεί να διανύσει τεράστιες αποστάσεις με απόλυτη ασφάλεια, καθώς διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις σε ζητήματα εναέριας κυκλοφορίας, μετεωρολογίας, επικοινωνίας με ασύρματο και έχει σωματική αντοχή για να αντέχει σε συνθήκες υπερπίεσης, υποπίεσης και αποσυμπίεσης.
Μια πτήση με εκπαιδευτή κοστίζει περίπου 70 ευρώ, ενώ για να πετάξει κανείς μόνος  ένα ανεμόπτερο, βάσει των κανονισμών της Υ.Π.Α, είναι απαραίτητο να ενταχθεί σε μια σειρά πτητικής εκπαίδευσης, η οποία διαρκεί 4 - 10 μήνες και έχει συνολικό κόστος περίπου στις 4.000 ευρώ. Ένα ανεμόπτερο μπορεί να κοστίσει έως 30.000 ευρώ, καθώς στον εξοπλισμό του μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και μικρές φιάλες οξυγόνου.



[1]  Τρεμόπουλος, Μ. (2001). «Η ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης». Συλλεκτικό Λεύκωμα. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Παρατηρητής.
[2]    Albanidis, E. & Ioannidis, P. (2014). “The role of sport in the totalitarian regime of Metaxas in Greece (1936-1941) compared to National Socialism in Germany” Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport.
[3]   Ο Μανώλης Γλέζος αναφέρεται, ως από τους πρώτους εθελοντές ανεμοπόρους και συγκεκριμένα «Ανεμοπόρος-φαλλαγγίτης της Ε.Ο.Ν. συλληφθείς για κατασκοπείαν, διευθυντής της «ΑΥΓΗΣ» και διακεκριμμένο στέλεχος του Κ.Κ.Ε.». Περισσότερα στο «Τί είν’οι ήρωές μας; Μην είν’ο Γλέζος; Μην είν’ο Μπελογιάννης;». (2010).  Ανακτήθηκε 22 Απριλίου 2019, από  https://www.pare-dose.net/3602
[4]  Πικρός, Κ.(2012). Ανεμοπορία και Πολεμική Αεροπορία. Αθήνα. Ανακτήθηκε στις 2 Μαΐου, 2019, από http://www.aake.info/wp- content/uploads/2017/03/anemoporeia.pdf

[5]   Πικρός, Κ. Ανεμόπτερα στην Ελλάδα. Αθήνα. Ανακτήθηκε στις 7 Μαΐου, 2019, από https://www.freewebs. com/grsoaring/pospetanetaanemoptera.htm

[6]    Πικρός, Κ.(2012). Η αναλυτική ιστορία των ανεμοπτέρων στην Ελλάδα.  Ανακτήθηκε στις 13 Απριλίου, 2019, από https://www.freewebs.com/grsoaring/anemoporiastinellada.htm
[7]    Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, πρόκειται για την μεγαλύτερη και αρχαιότερη οργάνωση νεολαίας στην Ελλάδα είναι το (έτος ίδρυσης 1910), με περισσότερα από 25.000 μέλη, αγόρια και κορίτσια, παρόντες πάντα στο πλευρό της κοινωνίας των πολιτών στις δύσκολες στιγμές, είτε πολέμους ή φυσικές καταστροφές. Ανακτήθηκε στις 24 Απριλίου, 2019, από http://greekscouting.weebly.com/alphaepsilonrhoomicronpirho972sigmakappaomicronpio microniota.html  Aeroproskopoi
[8]    Πικρός Κ.(2012) «Ανεμοπορία και Πολεμική Αεροπορία» Αθήνα σ.σ. 25.  Ανακτήθηκε στις 02 Μαΐου, 2019, από http://www.aake.info/wp- content/uploads/2017/03/anemoporeia.pdf
[9]      Στο ίδιο  σ.σ. 25
[10]      Αυδής, Α. (1994,­ Νοέμβριος). Αεροπλανάκι ΑΥΔΗ, 25 ΗΠ-1939. Περιοδικό: ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ. Τεύχος 3. Αθήνα. Εκδόσεις: Αλέξανδρος Αυδής.
[11]     Πικρός Κ.(2012) «Ανεμοπορία και Πολεμική Αεροπορία» Αθήνα σ.σ 28 .Ανακτήθηκε στις 02 Μαΐου, 2019, από http://www.aake.info/wp- content/uploads/2017/03/anemoporeia.pdf
[12]      Στο ίδιο  σ.σ. 30
[13]  Το 1974, γίνεται η πρόσκτηση 50 στρεμμάτων στους πρόποδες του Καϊμακτσαλάν με παραχώρηση του Υπουργείου Γεωργίας και το 1976, κατασκευάστηκε το Αεροδρόμιο της Αερολέσχης Έδεσσας, με  έγκριση λειτουργίας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ/Ε2/Α/29643/5468/7-8-1976). Έκτοτε και μέχρι σήμερα, η Σχολή Ανεμοπορίας της Αερολέσχης Έδεσσας και το τμήμα Ανεμοπορίας έχει ξεπεράσει τις 20.000 πτήσεις, συνολικής διάρκειας 7.857 ωρών. Από το 1986, η Αερολέσχη Έδεσσας συνεργάζεται με το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων και εκπαιδεύει προσκόπους στις Πανελλήνιες Σχολές Ανεμοπορίας Προσκόπων (ΠΑ.Σ.Α.Π), σε Ελλάδα και Κύπρο, με σκοπό την διάδοση της ανεμοπορίας.
Περισσότερα στο  http://edessaglidingclub.gr/articles/i-leschi-mas/i-istoria-mas/
[14]     Ανεμοπορία-Ιστορικές φωτογραφίες Αερολέσχης Έδεσσας. Αρχείο: Παναγόπουλου Θεόδωρου. Ανακτήθηκε  5 Μαΐου 2019, από http://edessaglidingclub.gr/

Αλεξιπτωτισμός Πλαγιάς



         Το αλεξίπτωτο πλαγιάς (Paragliding) αποτελεί την νεώτερη και απλούστερη μορφή ατομικής ανεμοπορίας. Ο αθλητής χρησιμοποιεί ειδικό θόλο παρόμοιο με το αλεξίπτωτο, αλλά, αντί το αλεξίπτωτο να επιβραδύνει την πτώση, έχει μορφή πτέρυγας και ο αθλητής μπορεί να πετάξει εκμεταλλευόμενος τα ρεύματα του αέρα. Βασικό μέλημα στο αλεξίπτωτο πλαγιάς δεν είναι η ανεμοπορία, αλλά η παραμονή στο αέρα.
Το αλεξίπτωτο πλαγιάς λέγεται επίσης ανεμόπτερο πλαγιάς ή parapente, από την σύντμηση των γαλλικών λέξεων parachute de pente, που σημαίνουν «αλεξίπτωτο πλαγιάς».
        Στην Ελλάδα το αλεξίπτωτο πλαγιάς έκανε πρώτη φορά την εμφάνιση του στα μέσα της δεκαετίας του '80, με τα πρώτα αλεξίπτωτα να έχουν παραλληλόγραμμο σχήμα. Την δεκαετία του '90 οι πιλότοι ταξιδεύουν σε άλλες περιοχές και αντάλλασαν εμπειρίες και απόψεις με συναθλητές τους. Το 1989 έγινε στο Σαντομέρι Πάτρας η πρώτη πανελλήνια συνάντηση και ακολούθησε το 1992 η δημιουργία εθνικής ομάδας. Ακολούθησε το 1992 το πρώτο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα στο αλεξίπτωτο πλαγιάς στον Κιθαιρώνα[1], με πρώτο πρωταθλητή να αναδεικνύεται ο Δημήτρης Ντάρας και την επόμενη χρονιά το 1993 ο Θανάσης Σμύρης. 
              Το πρώτο σχολείο Εκπαιδευτών ξεκίνησε το 1994 και ακολουθούσαν το 1995, το 1997 και το 2005. Αρκετοί αγώνες αλεξίπτωτου πλαγιάς διοργανώθηκαν διαχρονικά, μεταξύ των οποίων τα Πρωταθλήματα 1993, 1998 και 2006, ο αγώνας Κυπέλλου 2004 και τα Πρωταθλήματα Ακριβείας 2002 και 2008. 
              Το 1999 το Αλεξίπτωτο Πλαγιάς καθιερώνεται ως άθλημα αναγνωρισμένο από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και τα σωματεία που το υποστηρίζουν αναγνωρίζονται ως αθλητικά. Το 2001 δημοσιεύεται ο πρώτος κανονισμός εξετάσεων, απαραίτητος πλέον για την απόκτηση άδειας.
Το 2006 το αλεξίπτωτο πλαγιάς αναγνωρίζεται επίσημα ως πτητική δραστηριότητα με την δημοσίευση στην εφημερίδα της κυβερνήσεως του Κανονισμού Ιπτάμενων Αεραθλητικών Συσκευών της Υ.Π.Α.
              Στο άρθρο 15.5, του καταστατικού της ΕΛΑΟ, ορίζονται οι αρμοδιότητες της επιτροπής Αλεξιπτωτισμού Πλαγιάς (Ε.Α.Π) μεταξύ των οποίων είναι:
«[...].Ο σύνδεσμος µε την αντίστοιχη επιτροπή της FAI και η ενημέρωση των σωματείων µελών για την διεθνή δραστηριότητα, όπως εμφανίζεται από την τρέχουσα αλληλογραφία της ΕΛ.Α.Ο. «[...]η σύνταξη, αναθεώρηση και διάδοση των αγωνιστικών, οργανωτικών ή άλλων κανονισµών που διέπουν το αεράθλημα στην Ελλάδα«[...].ο έλεγχος της καλής χρήσης του κάθε είδους υλικού ή µέσου της Ομοσπονδίας, το οποίο παραδίδεται προς χρήση στα σωματεία ή σε αθλητές τους[...] η κρίση των υποβαλλομένων δικαιολογητικών των αεραθλητών για απόκτηση αεραθλητικών εμβλημάτων και αναγνώριση αεραθλητικών επιδόσεων, καθώς και η τήρηση των αρχείων εµβληµάτων και επιδόσεων του αεραθλήματος[...].
Τα μέλη της Επιτροπής Αλεξιπτωτισμού Πλαγιάς είναι αιρετά και εκλέγονται για τετραετή θητεία από τα σωματεία-μέλη της ΕΛ.Α.Ο με αθλητική δραστηριότητα τον αλεξιπτωτισμό πλαγιάς. Για την τρέχουσα περίοδο, η οποία ξεκίνησε από την 01.01.2017, το Δ.Σ. της Ε.Α.Π. είναι: Πρόεδρος: Κλειδαράς Ηλίας, Γραμματέας: Ραπάνου Γιώτα και μέλη: Ιωαννίδης Ιωάννης και Βλαχάβας Χαράλαμπος. (http://elao.gr).
         Έντονη δραστηριότητα έχει η Αερολέσχη Φωκίδας και Στερεάς Ελλάδας (Α.ΦΩ.ΣΤ.ΕΛ),  η οποία ιδρύθηκε το 2006 από τους εκπαιδευτές Φώτη Γρίβα και Γιάννη Ξηρό[2]. Κύριο σκοπό της έχει την ανάπτυξη του αλεξιπτώτου πλαγιάς σε Φωκίδα και Στερεά Ελλάδα με αποτέλεσμα οι αθλητές της να έχουν λάβει διακρίσεις σε αρκετά πανελλήνια πρωταθλήματα. Η ΕΛ.Α.Ο, συνεργαζόμενη με την αερολέσχη Φωκίδας και Στερεάς Ελλάδας από το 2007 έως το 2016, διοργάνωσαν  δέκα (10) φεστιβάλ αλεξιπτώτου πλαγιάς με φιλικούς αγώνες προσγείωσης ακριβείας και τα έτη 2010, 2014 και 2015 τα πανελλήνια πρωταθλήματα προσγείωσης ακριβείας.
              Το αλεξίπτωτο πλαγιάς είναι δραστηριότητα με πολλή αδρεναλίνη, για όλες τις εποχές του χρόνου, για άνδρες και γυναίκες κάθε ηλικίας.[3] Γεωμορφικά ο νομός Αιτωλοακαρνανίας αλλά και περιοχές όπως το Παναμαϊκό, ο Ομπλός, ο Σκιαδάς, ο Κιθαιρώνας και το Σανταμέρι φιλοξενούν αγώνες κυπέλλου και πρωταθλήματα αλεξίπτωτου πλαγιάς και γίνονται πόλος έλξης αθλητών από όλη την Ελλάδα.
           Σήμερα υπάρχουν δεκαεπτά εγκεκριμένες σχολές εκμάθησης Α/Π, που έχουν δημιουργηθεί από αεραθλητικά σωματεία της ΕΛ.Α.Ο. και καλλιεργούν το αλεξίπτωτο πλαγιάς ή συνεργάζονται με αυτά. (Πίνακας 7)


[1]   Αεραθλητικός Ομιλος Κιθαιρώνα  Ανακτήθηκε 15 Απριλίου 2019, από  http://www.aokitheron.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=70&Itemid=84
[2]   Ο Γιάννης Ξηρός, αθλητής και συνιδρυτής της Α.ΦΩ.ΣΤ.ΕΛ, έχει εκπροσωπήσει την εθνική Ελλάδας από το 2008 έως 2013, σε παγκόσμια και πανευρωπαϊκά πρωταθλήματα. Έχει καταλάβει μέχρι την 22η θέση και στην παγκόσμια κατάταξη (world ranking) έφτασε ανάμεσα στους 100 πρώτους πιλότους.
[3]    Ο μεγαλύτερος σε ηλικία ενεργός Αθλητής στο Αλεξίπτωτο Πλαγιάς ανήκει στην Αερολέσχη Αγρινίου και είναι ο 78χρονος, συνταξιούχος τραπεζικός Κώστας Γερνάς ο οποίος από το 1991. (AgrinioBestOf.gr)

Αλεξιπτωτισμός



          Ο αλεξιπτωτισμός (Skydiving) αποτελεί μέθοδο διέλευσης από ένα υψηλό σημείο της γης με τη βοήθεια της βαρύτητας. Περιλαμβάνει, περισσότερο ή λιγότερο, ελεύθερη πτώση και έλεγχο της ταχύτητας κατά την κάθοδο με τη χρήση  αλεξίπτωτου. Αν η εκτέλεση αλμάτων ελεύθερης πτώσης με αλεξίπτωτα γίνει από αεροπλάνο (Parachuting[1]) ο στόχος του αλεξιπτωτιστή είναι η προσέγγιση κάποιου συγκεκριμένου σημείου προσγείωσης ή η εκτέλεση σχηματισμών ανά ομάδες.
Τα σύγχρονα αλεξίπτωτα, με το τετραγωνισμένο σχέδιο, χρονολογούνται από το 1960 και είναι κατασκευασμένα από ανθεκτικά υφάσματα (βαμβάκι, μετάξι, νάιλον), ενώ κάποια μπορεί να είναι και μηχανοκίνητα (Paramotor). Η πτήση με αλεξίπτωτο πραγματοποιείται ως  ψυχαγωγική δραστηριότητα και ως αγωνιστικό άθλημα ενώ η ηλικία[2] και το φύλο δεν αποτελούν περιοριστικούς παράγοντες στην εξάσκηση του.
              Για την εξάπλωση του αλεξιπτωτισμού στην Ελλάδα δημιουργήθηκε για πρώτη φορά, το 1979-80, η Ένωση Αλεξιπτωτιστών Αθηνών (ΕΝ.ΑΛ.Α), με ιδρυτικά μέλη τους αποστράτους των ειδικών δυνάμεων και αλεξιπτωτιστές Μάκη Καφαντάρη, Δημήτρη Μαραγκουδάκη, Φάνη Πραπαβέση, Τηλέμαχος Μπαντούμη, Γιάννη Ζουμή[3] και πρόεδρο τον Δημήτρη Σκουνάκη. Ήταν η πρώτη φορά στην Ελλάδα που εκπαιδεύτηκαν και έκαναν άλματα  πολίτες αλεξιπτωτιστές που δεν ανήκαν στις τάξεις των ενόπλων δυνάμεων. (Εικόνα 12)
Κατά την διάρκεια της λειτουργίας της, από το 1981 έως 1987, η ΕΝ.ΑΛ.Α εκπαίδευσε δυο σειρές αλεξιπτωτιστών, εξήντα (60) περίπου αθλητών και εκτέλεσε πάνω από 3000 άλματα χωρίς κανένα  απολύτως ατύχημα ή απλό τραυματισμό.
              Οι πρώτοι πανελλήνιοι αγώνες Ακριβείας Προσγειώσεως Αλεξιπτωτισμού έγιναν τον Ιούνιο 1983, των οποίων την διοργάνωση ανέθεσε η Εθνική Αερολέσχη Ελλάδος στην  ΕΝ.ΑΛ.Α. Το 1982 Οργανώθηκε ένας πανελλήνιος αγώνας και το 1985 μια διεθνής Ελληνοιταλική συνάντηση αλεξιπτωτιστών, ενώ τα μέλη της ΕΝ.ΑΛ.Α. συμμετείχαν σε δυο Βαλκανικούς αγώνες. (Εικόνα 11)
Επίσης διενεργήθηκαν, περισσότερες από τριάντα (30) αεροπορικές επιδείξεις, στην Αθήνα και σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος,
              Ακολούθησε το 1988 η ίδρυση της πρώτης Σχολής στην Ελλάδα του αεραθλήματος της ελεύθερης πτώσης με αλεξίπτωτα, η Skydive Greece-Έλληνες Αεροδύτες. Είναι η πρώτη που έλαβε άδεια έγκρισης λειτουργίας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και είναι μέλος της Ελληνικής Αεραθλητικής Ομοσπονδίας από το 1989 και της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Αλεξιπτωτισμού από το 1995 ενώ λειτουργεί ως αναπόσπαστο μέρος του Αεραθλητικού Κέντρου Εκπαίδευσης Ελλάδας.
              Η  ΕΛ.Α.Ο. μαζί με το Δ.Σ. της Επιτροπής Αλεξιπτώτων, καθορίζει στην Ελλάδα τα επίπεδα ικανοτήτων αλεξιπτωτιστών σύμφωνα με τις διεθνείς απαιτήσεις αξιολόγησης και των κανόνων ανταγωνισμού της F.A.I/I.P.C. Συνεχής επίσης είναι η παρουσία της εκπαιδεύτριας Μαρίας Λυκάκη, στηρίζοντας το αεράθλημα του Αλεξιπτώτου και σε συνεργασία με την ΕΛ.Α.Ο. διοργανωνονται επιδείξεις ελεύθερης πτώσης και δραστηριότητες αλεξιπτώτων.
              Οι αδειοδοτημένες σχολές Αλεξιπτωτισμού και των σωματείων που υπάγονται στην Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία λειτουργούν με την έγκριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Είναι επίσης πιστοποιημένες από την Ειδική Επιτροπή Ελέγχου λειτουργίας Σχολών Αλεξιπτωτισμού  για να εκπαιδεύουν μόνο στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Οι Εκπαιδευτές Αλεξιπτωτισμού πρέπει να διαθέτουν πτυχία εκπαιδευτή σε ισχύ και να είναι εγγεγραμμένα μέλη σε κάποιο Σωματείο της ΕΛ.Α.Ο.
              Σύμφωνα με την Επιτροπή Αλεξιπτωτισμού ΕΛ.Α.Ο, τα σωματεία-σχολές, τα οποία ασχολούνται με τον αεραθλητικό αλεξιπτωτισμό, είναι: στην Αττική η Αθηναϊκή Λέσχη Αλεξιπτωτιστών, η Αερολέσχη Μεγάρων, η Ελληνική Αεροπορική Ακαδημία και η Ελληνική Λέσχη Ελεύθερης Πτώσης, στην Θεσσαλονίκη η Ελληνική Αεροπορική Ακαδημία και το Αεραθλητικό Κέντρο Εκπαίδευσης Ελλάδας και στην Κρήτη η Παγκρήτιος Σύλλογος Ελεύθερης Πτώσης.
                       


[1]    Το 1783 ο Γάλλος Louis-Sébastien Lenormand, αεροστατιστής και πατέρας του σύγχρονου αλεξίπτωτου, έπεσε από ένα δέντρο κρατώντας γερά ένα ζευγάρι τροποποιημένων ομπρελών. Ο ίδιος επινόησε τον όρο «parachute» για το αλεξίπτωτο, από την ελληνική λέξη «παρά» (κόντρα, έναντι, κατά) και τη γαλλική λέξη «chute» (που σημαίνει πτώση). Στις 22.10.1797, ο Γάλλος André-Jacques Garnerin πραγματοποίησε την πρώτη επιτυχημένη πτώση με αλεξίπτωτο, το οποίο ήταν κατασκευασμένο από λευκό καραβόπανο και είχε σχήμα ομπρέλας διαμέτρου επτά (7) μέτρων. Ανυψώθηκε με αερόστατο πάνω από Parc Monceau των Παρισίων, έκοψε το καλάθι μέσα στο οποίο βρισκόταν και κατήλθε με το αλεξίπτωτό του από ύψος 915 μέτρων.
[2]     Ο αλεξιπτωτισμός απευθύνεται σε όλους ανεξαρτήτως ηλικία και φύλου, γεγονός που απέδειξαν η Irene O'Shea, 102 χρονών που πραγματοποίησε παράλληλο άλμα με αλεξίπτωτο από υψόμετρο 4.000 μ. και ο Bryson William Verden Hayes, σε ηλικία 101 χρονών, ο οποίος καταγράφτηκε, ως ο μεγαλύτερος σε ηλικία skydiver, στο Guinness Book of World Records.
[3]    Αβράμογλου, Σ. (1992). «Oι σκαπανείς του ελληνικού αεραθλητισμού». ΠΤΗΣΗ και ΔΙΑΣΤΗΜΑ. Τεύχος 90. Απρίλιος 1992.

Αιωροπτερισμός



Ο αιωροπτερισμός χαρίζει το υπέρτατο αίσθημα της ελευθερίας στον άνθρωπο και μαζί με το ανεμόπτερο και το αλεξίπτωτο πλαγιάς αποτελούν τα μοναδικά αεραθλήματα στα οποία ο άνθρωπος καταφέρνει να πετά, χωρίς την καταβολή ενεργειακού τιμήματος, παρά μόνον εκμεταλλευόμενος τον ίδιο τον αέρα και το εδαφικό ανάγλυφο. Στην πτήση με αιωρόπτερο (αετό ή τριγωνική πτέρυγα) ο αθλητής αναρτάται και ξεκινά την πτήση του από πλαγιά βουνού προς τον άνεμο, με βαρούλκα σε επίπεδο έδαφος ή αεροδρόμιο, ή ρυμουλκούμενα πίσω από αεροπλάνο μικρού φάρου. Ο στόχος του είναι να παραμείνει στον αέρα, εκμεταλλευόμενος τα θερμικά ρεύματα του αέρα, εκτελώντας πτήσεις αποστάσεων.
              Στην δεκαετία του ΄70 ιδρύθηκαν οι πρώτες λέσχες αιωροπτερισμού και ακολούθησαν οι εθνικές ομοσπονδίες στην Ευρώπη. Το 1975 ο αιωροπτερισμός εγκρίνεται ως αεράθλημα από την FAI. Το 1979 ιδρύθηκε στην Ελλάδα το πρώτο αεραθλητικό σωματείο ασχολούμενο με τον αιωροπτερισμό, η Ένωση Αιωροπόρων Αθηνών (ΕΝ.ΑΡ.Α.). Ιδρυτικά μέλη ήταν οι Πλάτων Κουρουβακάλης, Κωνσταντίνος Πικρός, Μιχάλης Άνθιμος, Νικόλαος Νεοφύτου, Παναγιώτης Μαντζουράνης, Ηλίας Παντελάκης και πρόεδρος ο Ευάγγελος Κωνσταντακάτος.
Ανάλογα και στην Βόρεια Ελλάδα ακολούθησε η ίδρυση της Ένωσης Αιωροπόρων Θεσσαλονίκης (ΕΝ.Α.Θ.).
              Εκείνη την εποχή εμφανίστηκε ο αυτοδίδακτος κατασκευαστής πτητικής συσκευής-ανεμοπλάνου Κώστας Κατσόγιαννος, μια από τις σημαντικότερες παρουσίες συγχρόνου πιλότου «αετών» στην Ευρώπη και ίσως των πέντε πρώτων σε ολόκληρο τον κόσμο.
              Το 1985 ιδρύεται η Ελληνική Ομοσπονδία Αιωροπτερισμού και τα πρώτα σωματεία, σε Χαλκίδα, Ιωάννινα, Σέρρες, Βέροια, Λευκάδα, Πόρο και Ικαρία. Σήμερα και σύμφωνα με την Επιτροπή Αιωροπτερισμού της ΕΛ.Α.Ο, τα εγγεγραμμένα σωματεία που ασχολούνται με τον αεραθλητικό αιωροπτερισμό είναι έντεκα (11). (Πίνακας 8)
Έκτοτε με την αμέριστη συνεργασία της ΕΛ.Α.Ο, διοργανώνονται ετήσιοι αγώνες πρωταθλήματος και κυπέλλου, από τους οποίους επιλέγονται οι αεραθλητές που θα εκπροσωπούν την Ελλάδα στο παγκόσμιο αγωνιστικό πρόγραμμα αιωροπτερισμού. Φέτος για πρώτη φορά στις 21-22 Σεπτεμβρίου 2019, διοργανώνονται δύο αγώνες κυπέλλου από την Επιτροπή Αιωροπτερισμού ΕΛ.Α.Ο, το 1ο Πανελλήνιο Κύπελλο Αγώνων Αποστάσεων 2019 F.A.I. OPEN Category 2 event και το 1ο Πανελλήνιο Κύπελλο Ακρίβειας και Διάρκειας 2019, στα όρη Κιθαιρώνα και Παρνασσό. Οι αγώνες αυτοί θα προσμετρήσουν στην αξιολόγηση των σωματείων και θα αποτελέσουν κριτήριο για την συγκρότηση της Εθνικής Ομάδας.

13η Αυγούστου: Παγκόσμια Ημέρα Αριστερόχειρων

Η 13η Αυγούστου καθιερώθηκε ως Παγκόσμια Ημέρα Αριστερόχειρων το 1992 από το Κλαμπ Αριστερόχειρων της Μεγάλης Βρετανίας και με το χρόνο απέκ...