Το λένε «Mriya», που σημαίνει «όνειρο» ή «έμπνευση» στα ουκρανικά. Πρόκειται για το μεγαλύτερο αεροπλάνο του κόσμου, το Antonov AN-225 Mriya (Ουκρανικά: Антонов Ан-225 Мрія,και· όνομα αναφοράς του ΝΑΤΟ: Cossack ( Κοζάκος), είναι ένας θρύλος της αεροπλοΐας. Όμως καταστράφηκε κατά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, προκαλώντας συναγερμό αλλά και θλίψη ανάμεσα στους λάτρεις της αεροναυπηγικής και όχι μόνο.
Το τεράστιο αεροσκάφος ήταν σταθμευμένο κοντά στο Κίεβο όπου και σύμφωνα με τις ουκρανικές αρχές, καταστράφηκε από ρωσική επίθεση στις 4 Μαρτίου. Πλάνα στη ρωσική κρατική τηλεόραση Channel One έδειξαν τις πρώτες καθαρές εικόνες εδάφους του κατεστραμμένου αεροσκάφους, με μεγάλο μέρος του μπροστινού τμήματος να λείπει.
«Η Ρωσία μπορεί να κατέστρεψε το ‘Mriya’ μας. Αλλά δεν θα καταστρέψει ποτέ το όνειρό μας για ένα ισχυρό, ελεύθερο και δημοκρατικό ευρωπαϊκό κράτος. Θα νικήσουμε!», έγραψε ο Ουκρανός υπουργός Εξωτερικών Ντμίτρο Κουλέμπα στο Twitter, καθώς οι Ουκρανοί υπόσχονται να ξαναφτιάξουν το αεροπλάνο.
Η κρατική αμυντική εταιρεία Ukroboronprom, η οποία διαχειρίζεται το Antonov, ανακοίνωσε την Κυριακή ότι το αεροσκάφος καταστράφηκε, αλλά θα φτιαχτεί ξανά, με έξοδα της Ρωσίας, σε ένα κόστος το οποίο υπολόγισε στα 3 δισ. δολάρια.
«Η αποκατάσταση εκτιμάται ότι θα χρειαστεί πάνω από 3 δισ. δολάρια και τουλάχιστον πέντε χρόνια», ανέφερε η ανακοίνωση. «Έργο μας είναι να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα έξοδα θα καλυφθούν από τη Ρωσία, η οποία προκάλεσε σκόπιμη ζημιά στον ουκρανικό κλάδο της αεροπορίας».
Το Antonov είχε προσγειωθεί κοντά στο Κίεβο στις 24 Φεβρουαρίου για εργασίες συντήρησης. Με δεδομένο ότι ένας κινητήρας είχε λυθεί για εργασίες, δεν μπόρεσε να πετάξει την ημέρα εκείνη, παρότι είχε σχετικές εντολές.
Εάν το αεροπλάνο πράγματι έχει καταστραφεί, θα πρόκειται για το σοκαριστικό τέλος στην ιστορία ενός αεροσκάφους που έχει 30 χρόνια υπηρεσίας, από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης.
Το AN-225 πετούσε κατά καιρούς μεταφέροντας βοήθεια όταν άλλες χώρες βρίσκονταν σε κρίση, καθώς παρέδωσε προμήθειες στην Αϊτή μετά τον σεισμό του 2010 και μετέφερε ιατρικές προμήθειες στις πρώτες ημέρες της πανδημίας του κορωνοϊού.
Λόγω της δημοτικότητάς του στον κόσμο της αεροπλοΐας, συχνά προσέλκυε μεγάλα πλήθη όπου πετούσε, ειδικά όταν εμφανιζόταν σε air shows.
Το «Mriya» παραμένει το βαρύτερο αεροπλάνο που έχει φτιαχτεί ποτέ, ενώ μπορεί να μεταφέρει φορτία έως 250 τόνων. Έχει το μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών ανάμεσα σε όλα τα αεροπλάνα που πετούν αυτή τη στιγμή.
Μόνο ένα An-225 κατασκευάστηκε από την εταιρεία Antonov, η οποία εδρεύει στο Κίεβο. Πέταξε για πρώτη φορά το 1988. Παρότι οι εργασίες για την κατασκευή ενός δεύτερου τέτοιου αεροπλάνου ξεκίνησαν, εντούτοις δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ.
Η ιστορία του An-225 ξεκινά τη δεκαετία του ΄60 και του ’70, όταν η Σοβιετική Ένωση βρισκόταν στη λεγόμενη κούρσα του διαστήματος με τις ΗΠΑ. Την εποχή εκείνη υπήρχε η ανάγκη μεταφοράς μεγάλων φορτίων από τα σημεία συναρμολόγησής τους, στο Baikonur Cosmodrome, που βρίσκεται στην έρημο του Καζακστάν, από όπου ο Yuri Gagarin απογειώθηκε για το διάστημα το 1961.
Ένα από τα φορτία που έπρεπε να μεταφερθούν, λοιπόν, ήταν το διαστημόπλοιο Buran, δηλαδή η απάντηση της Σοβιετικής Ένωσης στο Space Shuttle της NASA. Καθώς την εποχή εκείνη δεν υπήρχε αεροπλάνο ικανό να το μεταφέρει, η Antonov διατάχθηκε να φτιάξει ένα.
moneyreview.gr με πληροφορίες από CNN
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου