Το 1928 εμφανίζονται τα πρώτα αεροπορικά
σωματεία, σύλλογοι και αερολέσχες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ιδρύεται η Κεντρική Αεροπορική Επιτροπή-Κ.Α.Ε., με
πρόεδρο τον Δημήτριο Καμπέρο. Η Κ.Α.Ε υπαγόταν στο Υπουργείο Οικονομικών,
επιχορηγείτο από το κράτος και συνδέθηκε με την Διεθνή
Αεροναυτική Ομοσπονδία (Fédération Aéronautique Internationale-F.A.I.), προβλέποντας
στην μελλοντική της ένταξη σε αυτήν. Μετεξέλιξη της Κ.Α.Ε είναι η σημερινή
ΕΛ.Α.Ο. Στο
φυλλάδιο, για τα 90 χρόνια από την ίδρυση της, αναφέρεται σχετικά:
[...].οι πρωταρχικοί στόχοι της Κ.Α.Ε ήταν η
προώθηση του Αεροπορικού και Αεραθλητικού μηνύματος στην κοινή γνώμη, η
εποπτεία, η ενθάρρυνση και η προαγωγή της Ιδιωτικής Αεροπορίας και του
Αεραθλητισμού, καθώς και η καλλιέργεια σχέσεων με τη Διεθνή Αεροναυτική
Ομοσπονδία και η παρακολούθηση της διεθνούς αεροπορικής και αεραθλητικής
κίνησης.
Το αξιοθαύμαστο ήταν ότι επέδειξε μια
πλούσια δραστηριότητα σε μια εποχή οπού ο αεραθλητισμός στην Ελλάδα ήταν σχεδόν
ανύπαρκτος και οι αθλητές ήταν κατά κύριο λόγο αεροπόροι από Αθήνα και
Θεσσαλονίκη.
Όμως η αδυναμία της ήταν η εγγραφή της ως
μέλος της FΑΙ, καθώς το καταστατικό της όριζε ότι μέλη δύνανται να γίνουν μόνο
οι Εθνικές Αερολέσχες που αποτελούν σωματείο-νομικά πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου
και δεν έχουν εξάρτηση από Δημόσιες Υπηρεσίες. [...]
Η ενασχόληση με τα αεροπορικά
δρώμενα είναι και ήταν κοστοβόρα, για το λόγο αυτό και τα ιδρυτικά μέλη των
πρώτων αεραθλητικών σωματείων ανήκαν στην μεσαία και ανώτερη αστική τάξη.
Αποτελούνταν από επιστήμονες έμπορους και επαγγελματίες, καθώς και δημόσιους
υπάλληλους και στρατιωτικούς, όπως διαπιστώνουμε από την κατάσταση των
ιδρυτικών μελών της ΑΛ.Θ (Πίνακας 1) και
της ΑΛ.Ε. Συνεπώς υπήρχε μικρή πιθανότητα ένταξης σε αυτά κυρίως και από τις
ήδη αποκλεισμένες (Αβδελά, 2015) από τις φιλελεύθερες πολιτικές, κοινωνικές
ομάδες, όπως ήταν οι εργάτες και οι γυναίκες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου